1. Tilbud og avtale

1.1 Alle tilbud er gyldige i 10 dager fra tilbudets dato.

1.2 Bindende avtale anses inngått når kundens aksept av tilbud er mottatt av leverandøren. En muntlig avtale ansees inngått når leverandøren har avgitt ordrebekreftelse til kunden.

1.3 Periodiske arbeider det ikke er truffet avtale om har en oppsigelsesfrist på 3 måneder for måneds- og kvartalskrifter og 6 måneder for ukes- og 14-dagers skrifter.

2. Pris

2.1 Prisen oppgis alltid ekskl. merverdiavgift. Er leveransen berettiget til fritak for merverdiavgift, må kunden dokumentere dette overfor leverandøren ved bestillingen.

2.2 Fraktkostnader inngår ikke i prisen med mindre det er avtalt.

2.3 Avtalt pris og leveringstid er basert på at det ikke påløper merarbeid, meromkostninger eller forsinkelser som følge av:

  • at grunnlagsmateriellet er ufullstendig og/eller mangelfullt. Koblede elementer

  • skal følge med originalmateriellet og være oppdatert, filen skal mottas av leverandøren i avtalt program og alle bilder skal leveres i CMYK-verdier dersom annet ikke er avtalt.

  • at grunnlagsmateriellet fra kunden sendes/overleveres leverandøren senere enn avtalt.

  • at det ikke kreves endringer eller tillegg i leveransen etter at avtalen er inngått.

  • at det ikke påløper meromkostninger til materiell/råvarer som er spesielt innkjøpt for en ordre og som blir overflødig fordi kunden endrer sin ordre etter at avtalen er inngått.

2.4 Når pris er gitt med utgangspunkt i komplett høyoppløst dokument (trykklar fil), forutsettes det at kunden selv har kontrollert dokumentet. Oppretting av feil i dokumentet blir registrert som merarbeid og kan faktureres i tillegg til den avtalte pris.

2.5 Hvis kunden er til stede ved trykkstart er det det godkjente og signerte prøvetrykket som skal benyttes som kontrollgrunnlag. Dersom det må gjøres endringer utover fargelikhet med prøvetrykkene, må kunden betale for medgått tid og materiell. Det samme gjelder ved andre endringer fra godkjent prøvetrykk.

3. Opphavsrett

3.1 Det påligger kunden å sørge for at det foreligger hjemmel for reproduksjon, mangfoldiggjøring eller utgivelse av skrift, bilder, tegninger eller annet materiale.

3.2 Dersom leverandøren i forbindelse med oppdraget har laget tegninger, tekst, fotografier, skisser, utkast, prøvearbeider og lignende beholder han opphavsretten til dette. Kunden har ikke anledning til å benytte slike åndsverk i andre publikasjoner eller ved andre sammenhenger enn det som åndsverket var utarbeidet for.

3.3 Opphavsmannen har rett til å bli navngitt slik god skikk tilsier. Dette gjelder både på selve originalverket og på verk som mangfoldiggjøres.

4. Leveranse

4.1 Leveringen anses skjedd når varen/tjenesten eller leveransen er kommet frem til det avtalte leveringssted. Dersom leveringssted ikke er avtalt, anses levering skjedd når kunden får beskjed om at varen/tjenesten står klar for avhenting.

4.2 Leverandøren skal uten ugrunnet opphold underrette kunden om forhold som medfører forsinkelse av leveringen. Dette gjelder både forsinkelse som skyldes tekniske problemer og forsinkelse som skyldes ufullstendig arbeidsgrunnlag eller endring i oppdrag etter at arbeidet ble igangsatt. Leverandøren er ikke ansvarlig for forsinkelse grunnet ufullstendig arbeidsgrunnlag eller endring i oppdrag etter at arbeidet er i gangsatt.

4.3 Leveringstidspunktet skal avtales ved bestilling. Leveringsdato regnes som den dagen kunden mottar varen. Ved avtale om antall leveringsdager er det alltid antall arbeidsdager det er snakk om. Forsinkelser som følge av grunner nevnt i punkt 2.3 vil kunne medføre at leveringstidspunktet forskyves.

5. Avvikende opplag

5.1 Leverandøren forplikter seg til å levere det bestilte opplag. Et avvik på mindre enn pluss/minus to prosent må imidlertid aksepteres.

5.2  Overopplag kan leveres og faktureres etter nærmere avtale.

5.3  Kunden avgjør om tilleggsopplag må leveres ved underlevering ut over to prosent.

6. Mangler/reklamasjon

6.1 Leveransen lider av en feil dersom kvalitet eller andre egenskaper samt opplag fraviker fra det partene har avtalt eller fra hva som følger av disse standardreglene.

6.2 Som feil anses ikke:

  • feil som kunden ikke skriftlig har rettet i korrektur, prøvetrykk eller plott.

  • mindre fargeavvik fra godkjent print-korrektur, pdf-korrektur, prøvetrykk eller plott.

  • mindre avvik fra avtalte spesifikasjoner.

  • feil eller mangler som kan tilbakeføres til papir som kunden selv har anskaffet.

6.3 Leverandøren har rett og plikt til å avhjelpe en feil såfremt dette kan skje innen rimelig tid.

6.4 Eventuell reklamasjon må fremsettes uten ugrunnet opphold, og senest innen 14 dager fra varen/tjenesten er mottatt. Unnlates reklamasjon eller reklameres det for sent, mister kunden adgangen til å gjøre feilen eller forsinkelsen gjeldende.

7. Betaling

7.1 Betalingen skal skje innen 15 dager fra fakturadatoen dersom annet ikke er avtalt. Tidsskrifter og andre periodiske leveringer faktureres for hver levering.

7.2 Det påløper renter fra forfallsdag med til enhver tid gjeldende forsinkelsesrente.

7.3 På leverandørens anmodning er kunden til enhver tid pliktig til å stille bankgaranti til sikkerhet for betaling. Fremsettes anmodningen etter avtalens inngåelse, bærer leverandøren utgiftene med bankgarantien.

8. Konsekvenser ved avtalebrudd fra leverandørens side

8.1 Heving: Dersom leverandøren er skyld i at leveringstiden blir vesentlig oversittet, kan kunden heve kjøpet. Dersom det rettidig reklameres over en feil som er av en slik art at det leverte ikke kan benyttes til sitt formål, og avhjelp etter punkt 6.3 ikke lar seg gjøre, kan kunden heve kjøpet.

8.2 Erstatning: Dersom leverandøren er skyld i en ikke-vesentlig oversittelse av leveringstiden, kan kunden kreve erstatning for dokumentert økonomisk tap etter alminnelige prinsipper for erstatning i avtaleforhold. Det samme gjelder ved feil som ikke er mer graverende enn at det leverte produkt likevel kan benyttes til sitt formål. En eventuell erstatning er begrenset oppad til avtalt pris for den aktuelle ordren, ekskl. mva. Kunden kan ikke i noe tilfelle kreve erstatning for indirekte tap. Som indirekte tap regnes bl.a. kundens tap av fortjeneste av enhver art, tap grunnet driftsavbrudd, avsavnstap og krav fra tredjepart. Ved heving gis ingen erstatning.

9. Eiendomsrett

9.1 Fysisk originalmateriell levert av kunden returneres umiddelbart etter at oppdraget er utført dersom annet ikke er avtalt.

9.2 Forslag, skisser, tegninger, originalmateriell, styringsprogrammer, montasjer og reproduksjons- og trykkmedia som er utarbeidet av leverandøren, er leverandørens eiendom og kan ikke kreves utlevert av kunden hvis dette ikke er avtalt på forhånd. Dette gjelder også når materiellet er elektronisk lagret.

9.3 Grunnlagsmateriell som er levert av kunden eller som er utarbeidet av leverandøren i forbindelse med ordren kan bare anvendes til arbeid for kunden eller etter hans samtykke.

9.4 Leverandøren er forpliktet til å oppbevare den digitale trykklare filen og alle reproduksjons- og trykkmedia i tre måneder etter at leveringen har skjedd. Ytterligere oppbevaring skjer etter avtale med kunden og på hans bekostning.

10. Øvrig

10.1 Leverandøren har på eget ansvar rett til å la oppdraget helt eller delvis utføre hos under- leverandør. Når hele oppdraget settes ut til underleverandører, så skal kunden informeres. Kunden har imidlertid ikke rett til å protestere mot utplasseringen.

10.2 Leverandøren er forpliktet til å behandle kundens forespørsel og oppdrag konfidensielt.

10.3 Enhver uenighet om leveransen skal forsøkes løst ved forhandlinger. Dersom forhandlingene mellom partene ikke gir noen løsning, kan tvisten forelegges NHO Grafisk sitt Konkurranse- og tvisteutvalg.

10.4 En ekstraordinær situasjon som etter kjøpsrettslige prinsipper kan karakteriseres som force majeure kan påberopes av den rammende part. Dette innebærer at det ikke vil foreligge mislighold av forpliktelser etter avtalen så lenge force majeure-situasjonen varer. Hver av partene kan si opp avtalen med én måneds varsel dersom force majeure- tilfellet gjør det særlig byrdefullt for vedkommende å opprettholde avtalen. Påløpte omkostninger dekkes.

10.5 Salgspant forbeholdes til varen er betalt i.h.t pantelovens paragraf 3-14 og 3-22.