Teater Ibsen, etablert i 1975, er regionteater for Vestfold og Telemarks. De fleste produksjoner besøker Bø, Seljord, Rjukan, Notodden, Åmot i Vinje, Dalen i Tokke, Horten, Sandefjord, Nøtterøy og Larvik. Teater Ibsen er dermed lokalteater for et vidstrakt distrikt.
Relevant i bredden og i dybden
I 2021 vant ETN Grafisk konkurransen om redesign av Teater Ibsens identitet. Oppdraget var å skape en identitet som er relevant for hele den lange teatertradisjonen oppdragsgiveren arbeider med.
Teateret skal nå et bredt spekter av målgrupper – fra barn og unge som skal på teater for første gang, til voksne teatergjengere med bredt referansegrunnlag.
Vi hadde også med oss at teateret er i en konkurransesituasjon. Konkurrentene er ikke først og fremst andre teatere, men tv og andre skjermer. Identiteten må bidra til at teateret framstår attraktivt i denne konkurransen.
Et monogram for fremtidens teater
Vi ønsket å lage et kvalitetsmerke som kunne gjenspeile både Ibsen, det tradisjonelle og det moderne teateret. Resultatet ble et monogram som innehar bokstavene T, I og H, som også kan brukes for å formidle klassisk komedie og tragedie innen teaterkunsten.