Norske trykkerier konkurrerer med en omfattende import av trykksaker
fra andre land. Norske aktører kjøper hvert år grafiske tjenester fra
utlandet for rundt fire milliarder kroner.
Nå setter vi i gang arbeidet med å hente tilbake jobber til Norge og lanserer kvalitetsmerket «Trykt i Norge».
Vi i ETN Grafisk, sammen med en samlet grafisk bransje, begynner nå
offensiven med å kjempe for vår bransje og de kvalitetene den har: Ved å
legge jobber til lokale trykkerier som til nå har gått til utlandet,
opprettholder og bevarer vi lokale norske arbeidsplasser, og ivaretar
det høye, faglige nivået.
Vi har alle et ansvar for å bidra
til norsk velferd og sørge for en grønn produksjon og kortreiste
produkter. Vi vil bevisstgjøre alle kjøpere av grafiske produkter og
tjenester til å velge et norsk alternativ
Derfor sparker vi i dag i gang en kampanje som har som målsetting at
enda flere skal
legge sine produksjoner av grafisk materiell til lokale, norske
kvalitetstrykkerier. Det er laget informasjonsmateriell og en
bevisstgjøringskampanje for sosiale medier.
Vi har også lansert et egen nettsted, tryktinorge.no,
hvor det blant annet finnes en oversikt over medlemmer av Trykt i
Norge, søketjeneste for de produktene du er på jakt etter samt en
kunnskapsbank for deg som skal bestille en trykksak.
Mer informasjon hos Trykt i Norgeog Grafisk bransjeforening.